Aktuality
„Na odvrácené straně“
Pozvánka na besedu a autorské čtení
Srdečně vás zveme na besedu s regionální spisovatelkou paní Evou Tvrdou, která proběhne u příležitosti vydání její nové knihy „Na odvrácené straně“.
V pondělí 4. 11. 2024 v 17.00 hodin v knihovně.
Těšíme se na vás!
Vstup je zdarma!
25. 10. 2024
Setkání Bookstart
Zveme všechny rodiče a děti na další setkání v rámci projektu Bookstart neboli „S knížkou do života“ na další setkání v naší knihovně. Setkání se uskuteční ve čtvrtek 24. října 2024 od 10:00 do 12:00 hodin v prostorách knihovny.
Jste srdečně zváni!
Těší se na Vás pracovnice knihovny.
22. 10. 2024
Nabídka knihy Anny Malchárkové
„Zapadlé dny“
Obecní knihovna ve Štěpánkovicích nabízí k prodeji novinku regionální autorky Anny Malchárkové „Zapadlé dny“ za zvýhodněnou cenu 200,-Kč.
23. 9. 2020
Nabídka knihy
“Genius loci Moravy a Slezska“
Obecní knihovna ve Štěpánkovicích nabízí k prodeji knihu Dušana Fajkoše „Genius loci Moravy a Slezska“.
Cena knihy 490,- Kč.
11. 12. 2017
Archiv aktualit...
Anketa
Archiv ankety...
Celé Česko čte dětem
Projekt Celé Česko čte dětem® vznikl proto, aby si společnost uvědomila, jak ohromný význam má pravidelné čtení dítěti pro jeho emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Vědci a praktikové shodně tvrdí, že pravidelné hlasité předčítání učí dítě jazyku a myšlení, rozvíjí jeho paměť a obrazotvornost, obohacuje ho o vědomosti a vzorce morálního chování, posiluje jeho sebevědomí.
Právě proto je společné čtení vítanou formou moudrého kontaktu s dítětem a vynikající výchovnou metodou.
Pravidelné předčítání v přátelské atmosféře je spolehlivý a účinný způsob, jak se může čtení stát pro dítě stejně přitažlivým, či dokonce ještě přitažlivějším než televize. Právě to je ta správná cesta, jak dát dítěti pocítit jeho důležitost, projevit mu svou lásku, nenásilně rozvíjet jeho jazykové dovednosti a všeobecné vědomosti a formovat jeho vlastní návyk a potřebu číst si s chutí rovněž v dospělosti.
Cílem projektu je podpora emocionálního (psychického, myšlenkového a morálního) zdraví dětí a mládeže.
Investujme tedy po těch několik let vyrůstání našich dětí dvacet minut denně do hlasitého čtení – jim a s nimi – a vychovávejme z nich vnímavé čtenáře. Čtenářem se totiž nikdo nerodí, čtenáři musíme ukázat cestu.
„Bez ohledu na to, kolik máš práce, ta nejdůležitější věc, kterou můžeš učinit pro budoucnost svého dítěte, je kromě projevů lásky a objímání také každodenní hlasité předčítání a radikální omezení televize."
Jim Trelease, "The Read-Aloud Handbook" (Učebnice předčítání)
Rodičovské předčítání je jedním z pilířů emočního, morálního a myšlenkového vývoje dítěte.
Na začátku nového tisíciletí, kdy dětské zábavě kraluje odosobněný svět počítačů, internetu a televize, musíme začít pracovat na záchraně lidského prvku v komunikaci mezi rodiči a dětmi.
Televize dítě neobejme, nepřitulí se, neodpoví na jeho dotazy.
Každý z nás si uvědomuje, že jde o moudrý a přirozený kontakt s dítětem, o neocenitelný vklad do malého člověka. Prohlubují se vzájemné vazby, roste důvěra v rodiče, dítě se cítí v bezpečí, důležité a milované. Rozšiřuje se jeho slovní zásoba, myšlenkové obzory, postupně získává pozitivní závislost na knize.
Malá časová investice může pro dítě znamenat nesrovnatelný přínos. Některé účinky se projeví ihned, některé ve svém důsledku až za několik let, některé ještě později. Ale všechny budou veskrze pozitivní.
Kritéria pro výběr knih vhodných pro pravidelné předčítání dětem.
Kritéria, jimiž se při výběru knih vhodných pro pravidelné předčítání dětem řídíme, jsou determinována jednak snahou o zvyšování celkové kulturní úrovně dětí a rozšiřování jejich znalostí a jednak zřetelem na ochranu a podporu emočního zdraví dětí. Emočním zdravím dítěte přitom rozumíme (podle Daniela Golemana, autora knihy Emoční inteligence) zdravé psychické a morální sebevědomí dítěte, spojené se schopností racionálně myslet a navazovat kvalitní a trvalé vztahy s lidmi.
Navrhujeme, aby se pro pravidelné předčítání dětem vybíraly knihy, které:
- jsou na ně zaměřeny a jsou pro ně zajímavé
- pojednávají o něčem, co je pro jejich zdravý rozvoj podstatné nebo díky čemu se naučí něco důležitého pro život
- jsou napsány či přeloženy vytříbeným mateřským jazykem
- učí je racionálně myslet
- poskytují jim znalosti, případně smysluplnou zábavu
- rozvíjejí jejich dobrý vkus a smysl pro humor
- šíří úctu k jiným dětem, lidem a ostatním živým bytostem, zvířatům, přírodě, zemi, uznávaným společenským normám a zákonům
- jsou přiměřené jejich věku a citlivosti, nesmějí v nich vzbuzovat strach a neklid
- obsahují pozitivní morální odkaz a propagují vzorce správných postojů a chování
- rozvíjejí jejich estetické vnímání
- formují jejich optimistický postoj k životu, sebedůvěru a kladný přístup ke světu
- neutvrzují v nich negativní stereotypy chování související s pohlavím
- nevzbuzují v nich sklony k zápornému společenskému chování a předsudky.